ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΦΟΔΣΑ ΕΠΙ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ: «ΣΥΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΔΗΜΟΣΙΟΥ Ή ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ»
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΦΟΔΣΑ ΕΠΙ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ:
«ΣΥΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΔΗΜΟΣΙΟΥ Ή ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ»
Πάγια επιδίωξη του Δικτύου των ΦοΔΣΑ είναι η δημιουργία ενός σταθερού, ολοκληρωμένου και κυρίως αποτελεσματικού πλαισίου λειτουργίας των οργανισμών της τοπικής αυτοδιοίκησης για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων.
Στην πλέον κρίσιμη χρονική στιγμή, όπου τα θεσμικά όργανα της αυτοδιοίκησης πρέπει να σχεδιάζουν και να ωριμάζουν έργα για την υλοποίηση του Εθνικού Σχεδιασμού για τα απορρίμματα, και ενώ έχει ήδη δημοσιευθεί η πρόσκληση από το Υπουργείο Οικονομίας για την υποβολή προτάσεων για τα έργα από τους υφιστάμενους ΦοΔΣΑ, με το προτεινόμενο σχέδιο-νόμου το Υπουργείο Εσωτερικών «επιβάλει» την ανασύσταση και κατάργηση φορέων.
Κίνηση η οποία αν μη τι άλλο υπονομεύει τον ίδιο τον Εθνικό σχεδιασμό, απαξιώνει τις επιτακτικές και άμεσες ανάγκες της χώρας για δημιουργία υποδομών για την ορθολογική και βιώσιμη διαχείριση των απορριμμάτων, και καθιστά μετέωρο τον οποιοδήποτε σχεδιασμό των έργων διαχείρισης, αφού ουσιαστικά προβλέπεται η διάλυση των ΦοΔΣΑ, τους οποίους το Υπουργείο Οικονομίας ήδη καλεί να υποβάλουν προτάσεις!!!
Το προτεινόμενο σχέδιο-νόμου δεν είναι δυστυχώς ούτε ολοκληρωμένο ούτε αποτελεσματικό.
Αντιθέτως, διακρίνεται από κακοτεχνίες και προχειρότητα τόσο στην νομική όσο και την τεχνική του διάσταση, αποκλείει από τη συζήτηση την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τους φορείς της, δημιουργεί ανασφάλεια, καθώς όλοι οι υφιστάμενοι Φορείς Διαχείρισης Αποβλήτων αφ’ ενός θα υποστούν κάποια μορφής παρέμβαση (από διάλυση, μέχρι αλλαγή νομικής μορφής και περιορισμό αρμοδιοτήτων) και αφ’ ετέρου είναι υποχρεωμένοι να λειτουργούν υπό το φόβο μιας νέας μελλοντικής παρέμβασης.
Σε γενικές γραμμές το σχέδιο αυτό χαρακτηρίζεται από
- ένα αδικαιολόγητο συγκεντρωτικό σύστημα ελέγχου και κρατικής παρέμβασης,
- παντελή απουσία στοιχειώδους διαβούλευσης κυρίως με τα θεσμικά όργανα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης,
- διαφορετική θεσμική και οικονομική μεταχείριση μεταξύ των φορέων
- προάγει την αντιπαράθεση των τοπικών κοινωνιών για τον σχηματισμό των ΔΙΣΑ έναντι της ήδη διαμορφωμένης συλλογικότητας σε κάθε τοπική κοινωνία έτσι όπως έχει καταγραφεί και στην πρόταση της ΚΕΔΕ.
Δυστυχώς, τα προβλήματα του σχεδίου νόμου δεν περιορίζονται σε δευτερεύουσας σημασίας ζητήματα, επί των οποίων θα ήταν δυνατές διορθωτικές παρεμβάσεις. Τα προβλήματα εντοπίζονται στην ίδια την φιλοσοφία του σχεδίου νόμου, στην έλλειψη συνολικής εικόνας για την πραγματικότητα που ήδη έχει διαμορφωθεί στη χώρα τα τελευταία χρόνια.
Κατά συνέπεια το σχέδιο Νόμου αντιμετωπίζει από επιφυλακτικά έως εχθρικά την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τους Φορείς Διαχείρισης Αποβλήτων, με αποτέλεσμα να αποσκοπεί όχι στην αντιμετώπιση των επιμέρους προβλημάτων, αλλά στην προσπάθεια καθυπόταξης ακόμα και των επιτυχημένων μοντέλων διαχείρισης, σε μια συγκεντρωτική, και συχνά ανεξέλεγκτη κεντρική εποπτεία.
Για τους λόγους αυτούς δεν θεωρούμε επαρκή την κατάθεση επιμέρους προτάσεων για τη βελτίωση του σχεδίου νόμου, αλλά, αντιθέτως, θεωρούμε αναγκαία την απόσυρσή του και τη συζήτηση του θέματος εκ νέου, όχι από μηδενική βάση, αλλά με βάση τις μέχρι σήμερα εμπειρίες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τα επιτυχημένα μοντέλα διαχείρισης απορριμμάτων, και τις προτάσεις βελτίωσης του ν. 4071/2012 που έχουν ήδη κατατεθεί από το Δίκτυο και την ΚΕΔΕ.
Το Δ.Σ του Δικτύου των Φο.Δ.Σ.Α
Θήβα: 10.05.2016